Skolen idag.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=550525
Vi ser det igjen, den Norske skolen har ikke kompetanse eller regelverk som er laget for individet. Vi møter elever som ikke kan gangetabellen når de går ut av 7klasse. Vi møter på elever som ikke kan skrive skikkelig. Hva skal vi gjøre med disse? Unge Høyre ønsker å innføre karakterkrav til ungdomsskolen, de ønsker og å ha karakterer ifra 5 klasse(ingen krav for å komme videre opp t.o.m. 7.) sånn at elevene blir kjent med karakterer.
Noen snakker om at det kan bli mer mobbing av det. Men skal vi ikke tenke på disse barnas fremtid og påse at de har kunnskap nok til å fullføre en utdanning som vårt samfunn er basert på? Uten utdanning i Norge så sliter man jobbmessig, noen klarar det men ikke de fleste.
5 Kommentarer »
Kommentér
-
Arkiv
- juni 2009 (1)
- mai 2009 (2)
- april 2009 (2)
- februar 2009 (1)
- januar 2009 (2)
- desember 2008 (2)
- oktober 2008 (1)
- september 2008 (1)
- august 2008 (1)
- juli 2008 (2)
- juni 2008 (3)
- mai 2008 (5)
-
Kategorier
-
RSS
Entries RSS
Kommentarer som RSS
Selvsagt er dette et problem. Basiskunnskaper i alle fag er nødvendig for å bli bedre rustet. Jeg tror problemet med dålige karakterer ikke nødvendigvis ligger i at elever har dårlig evne eller vije. Problemet er veldig sammensatt. det har noe med motivasjon å gjøre, også med trivsel. alle vet at dersom man kan gjøre læringssituasjonen spennende og interesann får en også trivsel. Trivsel på skolen, læringsmiljøet på skolen er også viktig. Slik som det er idag er man prisgitt en lærerstand som ikke er villig til å ta inn over seg noe som kan minne om kritikk. fra lærerhold skyldes på alle andre enn dem selv og at man er overarbeidet. Det neste er at det ikke finnes en yrkesgruppe hvor det er så masse mobbing mellom ansatte. hvordan kan man lære barn å oppføre seg dersom man ikke kan gjøre dette selv? Hvordan skal man få bukt med mobbing dersom en ikke gidder, og i mange tilfeller benekter at mobbing finner sted? dette er realiteter i dagens skole som lærerstanden ikke kan fraskrive seg. man kan ikke skylde på foreldre for alt som går galt.
Ingen yrkesgruppe har så godt stillingsvern som læreren har. man kan gjøre nesten alt og allikevel ikke bli sparket. dersom man i det private næringsliv ikke leverer varen blir man sparket. samme system må inn i skolen. leverer man ikke varen vel så har man ingenting i skoleverket å gjøre.
Når dette er sagt bør staten gå inn å ruste opp skolen og være villig til å betale den pris dette koster istedet for bare å snakke om dette. Til lærerens forsvar kan sies at det ikke er enkelt å holde styr på 30 barn og samtidig yte hjelp til alle med spesielle behov. staten presser inn flere og flere og setter føringer og krav. Men å legge til rette med riktige rammer det er man ikke villig til fordi det koster penger.
totalt sett vil kvaliteten øke dersom rammene er tilstede. Miljøet på skolen må gjøres noe med. En hardere linje ovenfor lærere og hva disse faktisk er pålagt å gjøre er å foretrekke. Bli kvitt dem som ikke leverer varen og gi rammer for dem som er igjen. Mindre klasser og flere lærere. man må gjøre yrket attraktivt samtidig som krav til egnethet skjerpes
Det er som du sier et sammensatt problem, vi er alle enige om at noe må gjøres bare ikke hva som skal til for å nå målet.
Vel du har naturligvis rett i dette. En forutsetning for å nå et mål er å gripe fatt i problemet der det faktisk er. Man må definere hva problemet består i, og man må finne årsaken til problemet. penger er alltid et problem i denne sektoren. Myndighetene må være villig til å betale den pris det koster for å få en bedre skole. Hittil er det samme snakket som man har vedrørende sykehus og eldre. det er noe man krangler om men man er lite villig til å betale hva det koster.
Jeg er videre opptatt av at det må stilles strengere krav til dem som jobber i skolen og det må bli lettere å få bort dem som ikke duger. dem finnes det altfor mange av. På grunn av et lukket og til dels beskyttet system kan man holde på i årevis uten at det får konsekvenser. en må stille seg et spørsmål her..hvorfor har så mange skoler blitt påtent av tidligere elever? helt sikkert pga årelang mistrivsel som man retter mot skolen ved å begå hærverk og ødeleggelser. Igjen-hvem er ansvarlig for mijøet på skolen? Det er selvsagt i første rekke de ansatte som jobber der til daglig. De skal i fellesskap med elever og foresatte besørge et trygt læringsmiljø. Det stiller krav til ansatte som de så langt ikke er villige til å ta. Jeg har egne barn som har blitt mobbet over lang tid uten at dette har blitt tatt på alvor. man har sogar prøvd å flytte årsaker til problem over på hjemmet-istedet for å gjøre noe med problemet der det faktisk er.
at man fra politisk hold ikke er enig i alt som må gjøres kan jeg godta siden det sikkert finnes mange måter å gjøre dette på. men å stille strengere krav til både elever og spesielt lærere er vesentlig. det nytter ikke dersom man har en udugelig lærer og bare lar dette skure. en lærer skal ha myndighet, være rettferdig og samtidig våre en støttespiller for eleven. Eleven må tas på alvor, samtidig som eleven får konsekvenser på negativ adferd.
Man kan ta et eksempel. Hva skjer dersom en lærer blir fysisk angrepet av en elev? man reagerer med politiamneldelse umiddelbart. Hva skjer hvis en elev blir banket opp eller utsatt for overgrep enten fra lærer eller andre elever? Det er få lærere som har blitt sparket eller suspendert selv om man har påvist dette. gjelder dette elev-elev vel så går det ufattelig lang tid og det må bli veldig alvorlig før noe gjøres. Lærerstanden bagatelliserer som oftest mobbeproblemet.
I dette ser en at mijøet forringes for noen som igjen går ut over karakterer og faglig ståsted. man kommer tilbake til utgangspunktet at man har ansatte som faktisk ikke gjør det de er pålagt å gjøre. ting er lettest å skyve under teppet fordi det ikke får noen umiddelbar konsekvens. derfor bør det mer kontroll inn i skolen og et regelverk som faktisk fremmer dem som gjør en god jobb. De som ikke makter vel dem må man bli kvitt. dersom man står i fare for at noen kontrollerer hva man faktisk foretar seg i klasserommet på godt og vondt vel da vil man også være mer nøye på hva man gjør. slik det er idag fremstår lærere som en yrkesgruppe som ikke tar inn over seg noen form for kritikk. man er motstandere av alt som heter kontroll fra utenforstående. man må jo spørre seg hvorfor?
Hvor er foreldrene sin plass i alt dette her? Det har forbedret seg delvis siden jeg ikk på barneskolen men foreldre er lite å se i klassene. Det burde kunne gå ann for en arbeidsgiver å gi fri i ny og ne for de som ønsker å gi litt mer tid til barna.
Jeg hadde en lærer som gikk fysisk til angrep på en av elevene, faktisk så hadde han helt rett i hva han gjorde bare kanskje ikke så hardt. Eleven var krakilsk og måtte ut ifra rommet. Lærerer mistet retten til å være lærer, vet ikke hva som har skjedd med han nå.
Er helt enig med deg ang det å sette strengere krav til både elever og lærerer. Vi kan ikke gå rundt å ha en skole hvor man kun skal leke seg. Skulle gjerne sett elever stille seg opp i rekker før de gikk inn i klasserommene sånn som vi gjorde før.
Karakterer er ikke et effektivt tiltak. Det vil i like stor grad virke demotiverende som motiverende og kjapt bestemme hvem som er tapere og hvem som er vinnere utifra hva formen/inteligensnivået til eleven er de første månedene med karrakterer(5.).
Løsningen ligger i Finland sin skolemodell:
http://faretsakariassen.wordpress.com/2009/01/21/norsk-skole/
Hvis lærerene blir opplært til å analysere hvem som trenger spesialundervisning fra starten av ville behovet for spesialundervisning i senere stadie være unødvendig. Feilene må lukes vekk i begynnelsen!